nyhedstemplet

Hvis du er leder eller IT-ansvarlig i en mindre virksomhed, skal du sandsynligvis vælge en pakke, når det kommer til produktivitetsværktøjer, der kan lagre i skyen.

Det kan dog være svært at vælge imellem de to store, Office 365 vs G Suite, da der er mange gode ting at sige om begge løsninger. Her kan du få et lille overblik, men det er også en god idé at undersøge sagen nærmere selv.

Planen er vigtig

Der er mange smarte ting ved at vælge en samlet plan, når det kommer til online tilgængelighed og intern IT datadeling. Med G Suite får du mulighed for at lave E-mailadresser til virksomheden. Her kan du altså vælge, hvad der skal stå efter snabelaet i medarbejdernes adresser, og så kan de selv vælge hvad, der skal stå inden.

En af de smarte ting ved Office 365 planen er, at du får adgang til andre programmer, som er stationære på computeren, altså programmer til at skrive og lave regneark og præsentationer i.

Det smarte ved at vælge en samlet plan er naturligvis, at du får samlet alle de forskellige ydelser på et sted. På den måde gælder det om at sammenligne de forskellige muligheder, og så se, hvilken en der opfylder flest af virksomhedens behov.

Med andre ord er det ikke rigtigt til at bestemme, hvilken plan der overordnet set er bedst, for så ville den anden jo slet ikke give nogen mening at købe. Derfor bør du som IT-ansvarlig gå ind og læse om de forskellige planer, sammenligne priser, tilbud og lignende.

En god idé kan også være at starte med at udarbejde en liste over din virksomheds behov, og så derfra undersøge hvor godt de to forskellige planer kan opfylde disse behov, ud fra anmeldelser, beskrivelser og sammenligninger online.

ligesindet

Spørg ligesindede til råds

En anden god måde at forsøge at finde hoved og hale i den labyrint, det kan være at finde og vælge softwareløsninger generelt, er ved at spørge andre til råds. Mange står i samme situation, og det er ikke noget, der som sådan går ud over et konkurrenceforhold. Et rivaliserende eller jævnbyrdigt firma bør gerne ville afsløre, hvad de benytter for en pakke.

Det er altså en god idé at finde et firma, der cirka fungerer på samme betingelser som dit eget, og så finde ud af, hvad de benytter sig af. Har du et venskabeligt forhold til deres IT-ansvarlige, kan du endda spørge ind til valget og oplevelsen af det.

Måske kan han eller hun fortælle dig, at den ene pakke ikke fungerer optimalt til et bestemt formål, eller at den anden har bedre software til skrivebordet.

Der er mange variabler at tage stilling til, når det kommer til at vælge en samlet løsning for produktivitetsværktøjer, der lagrer i skyen.

Derfor er der ikke noget kort eller simpelt svar på, hvad den bedste løsning er. Det kommer helt og holdent an på, hvilke behov du konkret står med, hvilken løsning du bør vælge.